Att erbjuda tillgång till mat och dryck på jobbet är ett enkelt sätt att göra något extra för sin personal. När energin tryter på eftermiddagen är det kanon för de hårt arbetande att kunna fylla på och att slippa ge sig ut i regn och rusk är uppskattat.

Förr var det enda alternativt på marknaden traditionella varuautomater. Du vet precis vad vi menar. Stora, tråkiga plåtlådor med högvis av spiraler med olika varor. En hungrig medarbetare får ha rejält med tålamod om hon vill ha både en dricka och en proteinbar.

Numera har kylarna tagit över, inte minst tack vare Convini. De bevisade att det finns ett betydligt bättre sätt att erbjuda mat, dryck och snacks till sin personal. I en smart kyl kan anställda handla lika enkelt som de plockar på sig varor i en vanlig butik med självscanning. Det här är vad du ska satsa på, oavsett om du har ett kontor eller ett lager.

Convini vs HonestBox Kyl

En kyl med teknik från Honest Box.

Convini mot utmanarna – och dig

Det finns flera sätt du kan lösa det här på. Vanligast och enklast är att låta någon etablerad aktör hantera alltihop åt dig. Nämnda Convini är en av de största aktörerna på marknaden, men det finns en lång rad andra. Lokala spelare som Kiosk24Seven eller cateringbolag som Carotte är två alternativ. Ofta kan till exempel din kaffeleverantör, som Café Bar, erbjuda dig en kyl och med hjälp av samarbetspartners påfyllnad.

Har du tid och möjlighet finns även alternativet att köra alltihop själv istället för att köpa en lösning från Convini.  Det finns två stora fördelar med att göra allting själv. Båda har med pengar att göra – både på plus- och minussidan.

Först och främst är investeringskostnaden betydligt lägre. Convini kan till exempel kräva många sköna tusenlappar varje månad i långa avtal. Totalkostnaden blir ofta sexsiffrig, vilket är en ansenlig mängd pengar för de flesta företag.

Vidare tar Convini hela vinsten. Gör du jobbet själv får du ta den själv. Ekonomin i en kyl kan vara relativt god på rätt ställe. Räknar du inte in själva arbetet handlar det mest om att erbjuda rätt produkter. Bäst-föredatum är ofta det största problemet när du handlar med matvaror.

Bra ekonomi i kylarna

Produkter i en vanlig varuautomat eller kyl har i regel alltid en marginal på över 50 procent. Säljer du varor för 10 000 kronor på en månad är alltså hälften av de pengarna ren vinst. Det kan bli en bra slant till fikakassan. Alternativt kan du erbjuda din personal bättre priser eller subventionera bra (men kanske mindre populära) val, vilket uppskattas av många.

Bland de mindre, men ändå viktiga, fördelarna finns det faktum att du har bättre koll på både innehåll och svinn. Med Convini får du stå för svinnet och du kan inte välja fritt bland alla produkter på marknaden. Om du själv fyller din kyl kan du ställa dit precis vad du vill.

För att komma igång själv behöver du egentligen bara köpa en kyl eller frys från någon leverantör, som exempelvis HNA Storköksutrustning. Sedan köper du den tekniska lösningen från HonestBox.  Beställ hårdvaran, montera och du är igång med din egen Conviniklon.

Täcker investeringen snabbt

En bra kyl kostar från omkring 7 000 kronor. Basutrustningen från HonestBox kostar idag 5 000 kronor till en total om 12 000 kronor. Sedan tillkommer månadsavgiften på 500 kronor. Om du räknar med en omsättning på 10 000 kronor kan du räkna hem din investering på bara några månader. Men det förutsätter givetvis att du har tiden och vill engagera dig som en handlare.

Så vad ska du välja? Convini, egen kyl eller något annat? Det handlar ytterst om vad du prioriterar. Att bedriva handel är inte för alla. Tycker du det är en kul utmaning kan det vara fantastiskt givande, men är du helt ointresserad av att följa försäljning och prata med dina kollegor om varuval ska du nog överlåta hanteringen åt någon annan.

Ska du ut på öppna marknaden tycker vi att du ska utmana standardvalet Convini och fråga runt bland alternativ. Om du vill pekar vi gärna på leverantörer i ditt område. Ofta är de både bättre och billigare än Convini. Allra bäst är de givetvis om de använder sig av HonestBox i botten.

Kontakta oss

Kontakta oss så återkommer vi till dig för att prata vidare om hur du kan komma igång med obemannad handel.