Innehåll

    Vår styrbox av GMS-modell är beroende av god täckning i mobilnätet.

    GSM Låsstyrning

    Vi skickar alltid en komplett styrbox inkl. ett aktiverat sim-kort. Tidigare jobbade vi med Comviq kontantkort. Sedan sommaren 2021 jobbar vi med IoT kort från Telenor. Fördelen med Telenor är att de korten aldrig behöver laddas så de kommer alltid att fungera.

    Felsökning

    Hörs det ett klick det i styrboxen? När ni förväntar er att låset ska öppnas så ska det höras ett svagt klick i vår styrbox. Hörs det ett klick så fungerar allt från vår sida och det är något med själva låset som inte fungerar. Hört det däremot inget klick så kommer signalen inte fram till styrboxen.

    Blinkar det grönt?

    Styrboxen ska blinka grönt. Att det blinkar grönt är bra men dock ingen garanti att allt fungera. Erfarenheten säger att om det blickar grönt men ändå inte fungerar så finns det inga pengar på kontantkortet.

    Finns det pengar på kortet – gäller kontantkort?

    Används ett kontantkort från t.ex. Comviq eller Telia så måste detta laddas minst en gång per år annars inaktiveras det. Kontrollera vilket kort som sitter i styrboxen. Kontrollera numret i vårt system – Platser, välj plats, Lås, Telefonnummer. Tanka det vid behov. Observera att det kan ta flera minuter innan kortet blir aktivt efter att det tankats. Tips: Sätt i kortet i en mobiltelefon och ring från och till numret för att se att allt är ok.

    Driftstatus hos operatören

    Tyvärr händer det att operatören har problem med driften. Det kan vara ett större problem eller ett mindre som endast är aktuellt hos er. Alla operatörer har täckningskarta och information om driftstörningar på sin respektive hemsida. Titta där och se hur status är.

    Byte av operatör

    Vi skickar som sagt med ett sim-kort till en operatör – numera Telenor. Kanske är Telenor inte optimalt där just ni befinner er – dålig eller ingen täckning. Det gäller att det är riktigt bra täckning för att vårt system ska fungera på bästa sätt. Eller så har Telenor driftproblem – tillfälliga eller återkommande. Det kan finnas flera olika anledningar till varför man vill byta operatör. För vårt system är det inga som helst problem. Utöver att byta sim-kortet behöver även det nya telefonnumret anges i vårt system.

    Vid byte till Comviq

    När man byter till ett Comviq-kort så behöver det först konfigureras:

    • Sätt i kortet i en vanlig mobiltelefon.
    • Ladda det (om det är ett kontantkort så välj ”Standard” 100 kr”).
    • Skicka kommandot: #62#
    • Skicka kommandot: #67#

    Ange det nya telefonnumret

    Logga in i vårt system Gå till Platser, välj aktuell plats. Leta upp Lås och ange det nya numret vid Telefonnummer. Spara.

    Testa nu om låsstyrningen fungerar.

    Ingen täckning hos någon operatör

    I vissa situationer kan det vara dålig eller obefintlig täckning oavsett vilken operatör man väljer. Detta har vi sett i padelhallar och liknande byggnader som är byggda av plåt – vilket medför nästan total radioskugga.

    Till dessa situationer har vi en internetbaserad styrbox. Den behöver tillgång till internet via nätverkskabel och är inte alls beroende av mobilnätet. Kontakta oss så gör vi ett byte.

    Omstart

    En klassiker är alltid att starta om enheten. Starta om styrboxen. Starta om eventuell skärm (för BankId QR-kod). Testa igen.

    in FelsökningInstallation Tags: comviqfelsökningmobiltäckningstyrboxtelenortelia