
10 år med obemannade system
2015 öppnade vi Sveriges första obemannade butik. Sedan dess har vi hjälpt bolag att ställa om till obemannat från Ystad till Haparanda.
Obemannade system passar perfekt till olika branscher och lösningar








Du skapar butiken, HonestBox tar hand om tekniken
Passagesystem
Släpp in dina kunder med full kontroll på vem som går in. Bestäm vem som får komma in och när. Kunden använder normalt sin mobilkamera, scannar en QR-kod och logga in med t.ex. BankID.
Släpp in dina kunder med full kontroll på vem som går in. Bestäm vem som får komma in och när. Kunden använder normalt sin mobilkamera, scannar en QR-kod och logga in med t.ex. BankID.


Scanning
Självscanning är en teknik som låter kunder scanna sina egna varor i en butik och betala för dem utan att behöva gå igenom en traditionell kassa. Snabbt och smidigt för kunden.
Självscanning är en teknik som låter kunder scanna sina egna varor i en butik och betala för dem utan att behöva gå igenom en traditionell kassa. Snabbt och smidigt för kunden.


Betalning
Låt dina kunder handla direkt i telefonen. De öppnar din anpassade webapp och kan scanna eller välja varor. Alternativt handla i en snabbkassa. Betalningen sker via Swish eller kort. Och med kort ingår ju även Apple Pay, Google Pay m.fl.
Låt dina kunder handla direkt i telefonen. De öppnar din anpassade webapp och kan scanna eller välja varor. Alternativt handla i en snabbkassa. Betalningen sker via Swish eller kort. Och med kort ingår ju även Apple Pay, Google Pay m.fl.


Säkerhet och uppföljning
Följ upp dina kunder från att de går in i butiken, handlar, betalar, går ut. Du har alltid full koll på vem som gör vad. Vårt backend och loggar ger sig massor med bra information.
Följ upp dina kunder från att de går in i butiken, handlar, betalar, går ut. Du har alltid full koll på vem som gör vad. Vårt backend och loggar ger sig massor med bra information.


Frågor och svar kring obemannade system
Är det svårt att öppna en obemannad butik?
Det korta svaret är nej. Men det långa svaret är att det kan uppfattas som svårt och invecklat. Vi på HonestBox har erfarenhet av obemannade butiker sen 2015 så vi hjälper dig under hela din resa för att du ska uppleva det som INTE svårt.
Kan HonestBox leverera allt jag behöver till min butik?
Vi levererar den hårdvara du behöver för att bl.a. styra dörrlås, snabbkassa, scanner, kvittoskrivare, kameror för övervakning m.m. Vi kan även hjälpa till med möbler och andra tillbehör. Så man kan nog säga att vi kan leverera allt – eller i alla fall hjälpa till med det du behöver!
Måste butiken vara helt obemmand?
Nej du kan välja att ha en så kallad hybridbutik. Det innebär att vissa tiden på dygnet, t.ex. mitt på dagen så har du en ”vanlig” butik med personal. På kvällen, tidig morgon, på natten, storhelger m.m. så kan du ha butiken obemannad. Då identifierar sig kunden, öppnar dörren, går in, handlar, betalar och går ut.
Kan jag själv välja delar av ert obemannade system?
Ja, du kan själv välja vilka delar av vårt obemannade system som du vill använda. HonestBox kan leverera passagesystem, snabbkassa, kameror, m.m. Men kanske har du inget behov av ett passagesystem, då behöver du inte använda det och du behöver heller inte betala för det såklart. Du betalar endast för det som du har behov av.
Är det stor risk för stölder när butiken är obemannad?
Enligt statistik så förekommer det inte mer stölder i en obemannad butik som i en vanlig butik. Främst beror detta på att kunden hela tiden är övervakad av kameror. Dels att kunden alltid har identifierat sig med BankID eller motsvarande. Detta gör att stölder är förvånansvärt ovanligt i obemannade butiker. Ifall du ändå skulle misstänka stölder så har du bra hjälp i vårt backend med loggar och tillgång till kameror.