Scan & Go

Olika lösningar för att hjälpa kunder sköta sina transaktioner själva har funnits i många år. Självskanning med specialenheter har blivit en vanlig syn i alla de stora butikerna. ICA, Coop och Citygross är tre exempel på kedjor som var tidigt ute med att introducera tekniken i sina större koncept.

Scan & Go

Kostnaden har gjort det svårt för små butiker att hänga med. En enda handskanner kan kosta åtskilliga tusenlappar och på toppen av det finns ett dyrt system och en laddanläggning. Det är dessutom svårt att anpassa antalet. För att ingen kund ska bli utan måste butiken optimera för det maximala antalet samtidiga kunder.

Självskanning på kundens egen telefon

En alternativ lösning som blivit vanligare på sista tiden är så kallade Scan & Go, lösningar. Självskanning på kundens egen telefon. Det tar bort en stor del av kostnaden och gör processen enkel för kunden – de är vana vid att använda hårdvaran. Dessutom har de med sig sin egen, vilket gör att det inte spelar någon roll hur många kunder som är i butiken samtidigt.

Tidigare var telefonbaserade lösningar sämre än de klassiska handtagen. Gamla telefoner hade långsamma kameror som hade svårt att läsa av streckkoderna. Dessutom krävdes nedladdning av appar, något som allt fler börjat tröttna på. Av det skälet floppade tidiga försök med Scan&Go-lösningar.

Nu är det en helt annan tid. Till och med billiga budgettelefon har de senaste åren fantastiska kameror. Tekniken har dessutom utvecklats så att det går att köra hela programmet i en webbsida. Det gör till exempel HonestBox. Det betyder att kunden inte behöver ladda ner en app. Istället skannar de bara en så kallad QR-kod för att komma igång.

Väl igång kan kunden skanna en streckkod, en QR-kod eller helt enkelt söka och klicka på skärmen. Vilken kundresa som är vettigast påverkas av var den används. I en butik med 10 000-tals produkter är streckkoder bäst. Gårdsbutiker kanske hellre väljer att jobba med bilder. Byggbutiken har en del att vinna på att använda QR-koder. Många väljer att kombinera alla varianter.

Tekniken fungerar lika bra för obemannad handel som komplement i bemannade butiker. De kunder som väljer att inte använda tekniken får kortare köer tack vare att andra kunder kör med sina telefoner. Handlaren får en bättre genomströmning och tappar inga kunder som annars skulle bli avskräckta av köerna. Det är ett vinnande koncept för alla parter.

En handfull tusenlappar för att komma igång

Som nämnt tidigare är kostnaden ett av de viktigaste skälen till att titta på Scan&Go. Ofta handlare det om en handfull tusenlappar för att komma igång och hundralappar per månad för att hålla det igång. Det motsvara i många fall kostnaden av en enda handskanner, vars funktion handlaren dessutom måste stå för.

Allt det här sagt är de dedikerade terminalerna ergonomiskt bättre i situationer där kunderna ska handla många varor. Handtaget gör faktiskt skillnad. Ska du skanna mer än en handfull olika varor är det bättre med anpassade enheter framför Scan&Go. Enklast och billigaste är det att i så fall ha snabbkassor. Det håller ner antalet enheter och därmed kostnaden.

Oavsett vilken lösning du väljer kan HonestBox hjälpa dig. Vi gillar Scan&Go men förstår att det finns situationer där andra alternativ är bättre. Framför allt för större butiker kan vår snabbkassa vara ett bättre alternativ än en Scan&Go-lösning. Om du är intresserad, eller bara har frågor – tveka inte att ta kontakt för en diskussion.

Kontakta oss

Kontakta oss så återkommer vi till dig för att prata vidare om hur du kan komma igång med obemannad handel.

Kontakta oss