Convini – eller köra själv?
Att erbjuda tillgång till mat och dryck på jobbet är ett enkelt sätt att göra något extra för sin personal. När energin tryter på eftermiddagen är det kanon för de hårt arbetande att kunna fylla på och att slippa ge sig ut i regn och rusk är uppskattat.
Förr var det enda alternativt på marknaden traditionella varuautomater. Du vet precis vad vi menar. Stora, tråkiga plåtlådor med högvis av spiraler med olika varor. En hungrig medarbetare får ha rejält med tålamod om hon vill ha både en dricka och en proteinbar när hon handlar ur klassiska varuautomater. Ingen kul upplevelse för varuautomater på jobbet.
Numera har kylarna tagit över, inte minst tack vare Convini. De bevisade att det finns ett betydligt bättre sätt att erbjuda mat, dryck och snacks till sin personal på jobbet. I en smart kyl kan anställda handla lika enkelt som de plockar på sig varor i en vanlig butik med självscanning. Det här är vad du ska satsa på, oavsett om du har ett kontor eller ett lager.
En modern varuautomat med teknik från HonestBox. Här ser vi en frys och en kyl.
Convini mot utmanarna – och dig
Det finns flera sätt du kan lösa det här på – smart tillgång till mat på jobbet. Vanligast och enklast är att låta någon etablerad aktör hantera alltihop åt dig. Nämnda Convini är en av de största aktörerna på marknaden, men det finns en lång rad andra. Lokala spelare till exempel din kaffeleverantör, kan erbjuda dig en kyl och med hjälp av samarbetspartners påfyllnad av din varuautomat på jobbet.
Har du tid och möjlighet finns även alternativet att köra alltihop själv istället för att köpa en lösning från Convini. Det finns två stora fördelar med att göra allting själv. Båda har med pengar att göra – både på plus- och minussidan.
Först och främst är investeringskostnaden betydligt lägre. Convini kan till exempel kräva många sköna tusenlappar varje månad i långa avtal. Totalkostnaden blir ofta sexsiffrig, vilket är en ansenlig mängd pengar för de flesta företag.
Vidare tar Convini hela vinsten. Gör du jobbet själv får du ta den själv. Ekonomin i en kyl kan vara relativt god på rätt ställe. Räknar du inte in själva arbetet handlar det mest om att erbjuda rätt produkter. Bästföredatum är ofta det största problemet när du handlar med matvaror.
Bra ekonomi i kylarna
Produkter i vanliga varuautomater eller kylar har i regel alltid en marginal på över 50 procent. Säljer du varor för 10 000 kronor på en månad är alltså hälften av de pengarna ren vinst. Det kan bli en bra slant till fikakassan. Alternativt kan du erbjuda din personal bättre priser eller subventionera bra (men kanske mindre populära) val, vilket uppskattas av många.
Bland de mindre, men ändå viktiga, fördelarna finns det faktum att du har bättre koll på både innehåll och svinn. Med Convini får du stå för svinnet och du kan inte välja fritt bland alla produkter på marknaden. Om du själv fyller din kyl kan du ställa dit precis vad du vill i dina varuautomater.
För att komma igång med varuautomater på jobbet själv behöver du egentligen bara köpa en kyl eller frys från någon leverantör. Sedan köper du den tekniska lösningen från HonestBox. Beställ hårdvaran, montera på jobbet och du är igång med din egen Conviniklon.
Täcker investeringen snabbt
En komplett kyl från HonestBox kostar idag ca 20 000 kronor. Sedan tillkommer månadsavgiften på 500 kronor. Om du räknar med en omsättning på 10 000 kronor kan du räkna hem din investering på bara några månader. Men det förutsätter givetvis att du har tiden och vill engagera dig som en handlare.
Så vad ska du välja? Convini, egen kyl eller något annat? Det handlar ytterst om vad du prioriterar. Att bedriva handel är inte för alla. Tycker du det är en kul utmaning kan det vara fantastiskt givande, men är du helt ointresserad av att följa försäljning och prata med dina kollegor om varuval ska du nog överlåta hanteringen åt någon annan.
Ska du ut på öppna marknaden kring varuautomater på jobbet tycker vi att du ska utmana standardvalet Convini och fråga runt bland alternativ. Om du vill pekar vi gärna på leverantörer i ditt område. Ofta är de både bättre och billigare än Convini. Allra bäst är de givetvis om de använder sig av HonestBox i botten.
Trenden är klar och de flesta vi pratar med betonar vikten av smarta varuautomater med bra innehåll att ställa ut på jobbet – och det kan vi på HonestBox hjälpa till med!